FRI FRAKT ÖVER 495 KR

★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 PÅ TRUSTPILOT

ÖPPET KÖP 60 DAGAR

Logga in

Pre-Black Week - Upp till 50% på dina köksfavoriter!

Kundservice/Köp- & leveransvillkor

Köp- & leveransvillkor

Hos KitchenTime, kan du köpa kvalitativa produkter inom kök, matlagning och servering för alla tillfällen i livet, till det bästa priset på marknaden. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Vi hjälper dig skapa ett hem fyllt av matglädje! 

KitchenTime - en del av Nordic Nest Group
Org nummer: 556628-1597

Följande köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.kitchentime.se och gäller för alla ordrar som levereras inom Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Som kund hos KitchenTime har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på [email protected]

Produkter och totalkostnad

Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning. 

Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

Presentkort, Rabattkoder och Bonus

Har du en presentkortskod eller rabattkod? Ange koden i kassan under rubriken "Värdekod" för att använda den!

Rabattkoder kan inte kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden.

Fler än ett presentkort kan ej användas på samma köp. Vänligen kontakta oss på [email protected] om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle.

Ångerrätt & öppet köp

Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Men vi på KitchenTime vill göra det ännu tryggare för dig som kund och har därför Öppet köp i 60 dagar. Det innebär att om du exempelvis hittar den perfekta presenten en månad i förväg är det ändå okej att skicka tillbaka varan om mottagaren skulle råka få två likadana. Perioden på 60 dagar räknas från det datum du mottog din produkt. Tänk på att varan behöver vara i nyskick och i originalförpackning. Om det fanns en produktförpackning vid leverans behöver den vara i gott skick när returen görs. Produktkartongen får inte användas som ytterkartong, eller till exempel tejpas på. Är kartongen tydligt skadad när returen mottas kan ett avdrag på 100 kr göras. 

Klicka här för att enkelt registrera din retur! Du får mer instruktioner i slutet av registreringen.

Undantag

  • Är produkten använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett avdrag på återbetalningen.
  • I de fall produkten är specialtillverkad för dig som kund gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
  • Ångerrätt gäller inte för metervaror eller tapeter.

Fraktkostnad

Vid eventuellt utnyttjande av returrätt debiterar vi fraktkostnaden på 69 kr. Registera din retur här! 

Returer utanför Sverige

Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Om du vill returnera möbler eller andra skrymmande produkter bestäms kostnaden av produktens storlek och vikt. Kontakta oss efter registrering i portalen så hjälper vi dig.

Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett

Beställningar gjorda genom vår företagsavdelning. Speciella villkor gäller för företagsordrar. Företagsköp görs via en offert. Mejla [email protected] för att komma i kontakt med vår företagsavdelning.

Garantier

Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

Betalning

KitchenTime erbjuder betalningsalternativ via Klarna. 

  • Lär mer om betalningsvilkor via Klarna här
  • Frågor om din betalning? Vid hjälp med frågor som rör din betalning, kontakta Klarnas kundservice direkt. Du kan även använda chattfunktionen i Klarna-appen eller ringa 08 - 120 120 10.

Fraktsätt

Nyfiken på våra fraktsätt? Läs mer här

Leveranstid

Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa möbler skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av KitchenTime. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.

De priser du finner på vår hemsida är dagsaktuella och visas med 25% moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet.

Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden visas med tidsbegräsningar och övriga villkor.

Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från KitchenTime på väg till kund är KitchenTime ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur. Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig klicka här för att skapa ett reklamationsärende.  Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. 

Outlösta paket

För paket som inte löses ut faktureras fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader (totalt 200 kr inklusive moms). Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer en extra kostnad för hantering. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.

Reklamation

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, ber vi dig skapa ett reklamationsärende här. När din reklamation är registrerad kommer vi kontakta dig via mejl för att hjälpa dig vidare med ärendet. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar KitchenTime frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten. Om du har valt faktura som betalsätt ber vi dig observera att den skall betalas även om varan reklameras. Eventuell justering av fakturan sker när ärendet har hanterats. 

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer KicthenTime genom Nordic Nest AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Alternativ tvistelösning

Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

PriceRunner Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något går snett. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar. Köpgarantin innefattar privatpersoner som är bosatta i Sverige och gäller i de fall butiker inte tar sitt ansvar enligt lagen inom 60 dagar från ett köp. Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti Med PriceRunner Köpgaranti får du ersättning för skadad vara, om leverans av varan uteblir, om en enskild vara saknas vid leverans eller om varan är felaktig. För att Köpgarantin ska gälla så behöver beställningen vara adresserad till dig personligen. Ersättning utgår endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på ej omfattade kategorier. Varje månad hjälper PriceRunner över en miljon svenskar att hitta lägsta priset på populära produkter. PriceRunner har funnits sedan 1999 och har ända sedan starten varit både gratis och oberoende.

Bli medlem hos PriceRunner här

Force Majeure

KitchenTime genom Nordic Nest AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Köpvillkor företag

Leveransvillkor

Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHLs Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.

Betalningsvillkor

Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning sker och leverans sker endast till företagets adress eller arbetsställe enligt bolagsverkets register. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en avgift om 40kr exkl moms.

Leveranser och leveranstid

Leveranstiden anges vid beställning eller i direkt anslutning till att beställningen är gjord. De flesta mindre varor kan levereras omgående. Leverans av lagervaror sker inom 1-3 dagar direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen. Beställningsvaror levereras enligt ordererkännande. Levererade varor tillhör KitchenTime till dess att full betalning har skett.

Version 20240202